Monday, April 7, 2014

Pengenalan kepada adobe flash cs3 professional

Kelas hari ini sekejap je..satu jam macam tu sebab ada mock test hari ni.hihi.

Okay.jum kite cerita sedikit pengenalan untuk adobe flash cs3 ini.




Perkara utama yang semua kena tahu logo untuk adobe flash.wajib la kan tahu.hehe


dah tahu logo?ok bagus.jum baca ni lagi.



Sewaktu kelas tadi, kami diberi tugasan untuk melukis satu gambar.ada pokok,awan,bukit dan matahari. Jadi, di situ kami berjinak-jinak dengan tool yang ada.Ini hasil seni saya yang tak seberapa.hehe.



Tool yang saya gunakan :

rectange tool       -  untuk objek bukit dan batang pokok
line tool               -  untuk bukit
oval tool             -   untuk matahari dan awan
pencil tool           -  untuk daun poko dan cahaya matahari
paint bucket tool -  untuk warna objek-objek

Pada mulanya, saya mengalami kesukaran untuk melukis daun pokok. Setiap kali saya  habis buat bentuk , line itu akan automatik tukar kepada betuk segi empat. Sama juga lah macam awan. Jadi saya google dan alhamdulillah jumpa jalan penyelesaiannya.

cara melukis awan ( cara lukis awan dalam video ni part nya yang last-last)

Cara melukis awan ni ada juga caranya yang lain, tetapi saya suka cara seperti yang dalam video itu sangat mudah untuk orang yang kurang berseni macam saya.hehe.

Jadi, buat masa ni lukisan dah siap tunggu kelas minggu hadapan untuk belajar buat tween motion pula.


update : 11 April ( percubaan menggunakan motion tween pada objek kereta dan pokok)


No comments:

Post a Comment